Instrukcja obsługi “nowej starości” – manual dla animatorów_rk kultury, pedagogów_żek, nauczycieli_ek
Podczas pracy jako kurator programu działań edukacyjnych w Nowym Teatrze został opracowany manual do działa Instrukcja Obsługi Nowej Starości to zbiór wypracowanych i przetestowanych przez zespół projektowy wskazówek, ćwiczeń i metod do pracy z grupą dookoła tematu projektowania przyszłości i nowego spojrzenia na procesy starzenia.
Interdyscyplinarny zespół przyjrzał się procesom starzenia, narracjom starości i badaniom dotyczącym zagadnieniom gerontologicznym.
Mamy nadzieję, że Instrukcja zainspiruję animatorów_rk kultury, pedagogów_żek, nauczycieli_ek do twórczych działań w grupie i refleksji, która może być początkiem projektowania “nowej starości”.
Zespół: Kuba Drzastwa (koordynator i lider zespołu), Iga Dzięgielewska, Magda Fejdasz-Hanczewska, Karolina Jaenchen, Agnieszka Labus, Pamela Leończyk, Karolina Pluta, Edyta Sadowska.
Wstęp
Starość to przyszłość każdego_ej z nas. Starzenie się jest procesem bardzo złożonym i pełnym sprzeczności. Jaka będzie starość współczesnych 20, 30 i 40-latków i jak o niej myśleć, aby ją zrozumieć i polubić? Jakie są możliwe strategie wobec procesów starzenia? Jak możemy ćwiczyć się w refleksji na ten temat? W ramach projektu “Hej Stary_a! Generator Nowej Starości” zrealizowaliśmy cykl warsztatów dla licealistów, edukatorów oraz wydarzeń otwartych dla osób powyżej 16 roku życia. Ich celem było stworzenie rozwiązań, pomysłów, motywów do Instrukcji obsługi starości. Instrukcja jest zbiorem dobrych praktyk i ćwiczeń do działań twórczych i edukacyjnych z “nową starością”.